РУ LV EN יד

          

Search the site

>

Nozīmīgākais akcents 2003. gada kultūras kalendārā bija amerikāņu mākslinieka Marka Rotko simtgade, kas tika veidota sadarbībā ar Amerikas Savienoto Valstu (ASV) vēstniecību un mākslinieka ģimeni.

Atsaucot atmiņā pasākumus — izstādi Latvijas Nacionālajā mākslas muzejā (no Nacionālās mākslas galerijas Vašingtonā), starptautisko mākslas zinātnieku konferenci Marks Rotko: Dvinska–Daugavpils. Atskaites punkts, reprodukciju izstādi Daugavpils Novadpētniecības un mākslas muzejā, lekcijas, tikšanās ar kuratoriem, Latvijas Radio kora koncertu, izglītības projektus bērniem —, visu svinību kopumu dēvēja par izcilas personības atgriešanos Latvijā.

Marks Rotko (Mark Rothko), īstajā vārdā Markuss Rotkovičs, ir viena no centrālajām figūrām Amerikas Savienoto Valstu pēckara glezniecībā, kas kopā ar Bārnetu Ņūmenu (Barnett Newman) un Klifordu Stillu (Clyfford Still) pārstāv abstraktā ekspresionisma virzienu — tā saukto Ņujorkas skolu. Mākslinieks 1903. gadā dzimis Daugavpilī, viņa ģimene emigrēja uz ASV, kad zēnam bija desmit gadu (1913), un apmetās uz dzīvi Portlendā, Oregonas štatā (ASV). 1921. gadā Rotko iestājās Jēla (Yale) universitātē, taču pēc diviem gadiem viņš pārcēlās uz dzīvi Ņujorkā un mācījās pie Maksa Vēbera (Max Weber) Mākslas studentu līgā. 1970. gadā mākslinieks šķīrās no dzīves.

Lēna griešanās jūras malā (1944) ; No arhīva materiāliemLīdzīgi kā citi viņa paaudzes mākslinieki, arī Rotko izmēģināja vairākus stilistiskos virzienus, līdz gadsimta vidū nonāca pie sev vien raksturīga stila. Divdesmitajos un trīsdesmitajos gados viņš uz papīra un audekla radīja simtiem darbu, attēlojot aktus, portretus, interjerus ar cilvēku figūrām, lielpilsētu skatus un dabas ainavas. Ap 1940. gadu viņš sāka grieķu un romiešu mītu izpēti daudzās neoklasikas gleznās, kurām raksturīgas slāņveida kompozīcijas, līdzīgas romiešu sarkofāgiem un grieķu frīzēm, ar cilvēku, dzīvnieku locekļiem un hibrīdiskām figūrām. Ap 1947. gadu Rotko savā daiļradē izskauda visus tēlainos elementus, savukārt līdz 1950. gadam bija krietni mainījis savu gleznu kompozīciju, pārejot uz taisnstūra formām un samazinot to skaitu uz divām līdz četrām, kā arī izvietojot tās vertikāli uz krāsaina pamata, kas saglabājās kā māksliniekam raksturīgs stils: gleznas, kas atbilst viņa ideālam — sarežģītas domas vienkārša izteiksme. Tieši šāda glezniecības valoda ir vienīgi Rotko individuālajam stilam raksturīga, atpazīstama, atšķirīga un neatkārtojama. Lielformāta darbs pārtop par citu pasauli, kurai ļaujamies, tā mūs ietekmē un pārņem savā meditatīvajā harmonijā.

1958. gadā mākslinieks saņēma savu pirmo pasūtījumu — monumentālos gleznojumus Ņujorkas restorānam The Four Seasons (Četri gadalaiki). 1961. gadā Ņujorkas Modernās mākslas muzejs sarīkoja M. Rotko personālizstādi, kas bija viņa daiļrades kulminācija, un tā apceļoja lielākās Eiropas pilsētas. 1962. gadā viņš pabeidza sienas gleznojumu sēriju Hārvarda universitātē, 1964. gadā sāka pasūtījuma darbu — sienas gleznojumus Hjūstonas kapelā (Teksasas štatā), kas tika svinīgi atklāta 1971. gadā.

Rotko simtgades iesāktajām aktivitātēm ir un būs turpinājums Daugavpilī — soli pa solim tiek realizēta ideja par viņa vārdā sauktā mākslas centra darbību nākotnē. Daugavpils kultūras mantojums, kas atgādina grāmatu ar izrautām lapām, ir ieguvis jaunu attīstības impulsu.


19 September 2019
20 Elul 5779


Shabbat time

It's left 1 day.

    Light candles
  • 20 September 18:02
    Shabbat ends
  • 21 September 19:18


01 January 1970
29 Elul 5779
Erev Rosh Hashanah

Developed by: KosherDev.com


Sinagoga
Cietokšņa iela 38,
Daugavpils, LV-5400
Latvija

Is it kosher? app for IPhone, Android and many more Is it kosher? web app